about 4th of May (sorry in Latvian)

On of the lates Latvian newspapers asked readers to publish their views on what is freedom. Because 4th of May that is celebrated here in Latvia as our independence day is approaching. Here is what I wrote (sorry only this time in Latvian):

Varbūt tāpēc, ka esmu 1977.gada bērns, bet man brīvība kā personīgā vērtība visu mūžu ir gājusi roku rokā ar “gods kalpot Latvijai!”.

Varbūt neapzināti, bet vairākas izvēles manā dzīvē ir notikušas par labu Latvijai un nedomājot par personīgo labumu. Tas bija iemesls kāpēc starp ļoti labi apmaksātu darbu ar bonusiem reklāmas aģentūrā 2003.gadā izvēlējos veikt pētījumu par medijiem un sabiedrības integrāciju. Tāpat vēlme kalpot Latvijai arī noteica manu izvēli studēt diplomātiju, izcīnīt stipendiju studijām maģistrantūrā Parīzē, iegūt iespēju veikt pētijumu Oksfordā un visos citos iespējamos veidos veicināt Latvijas atpazīstamību.

Vēlme nodrošināt, lai mūs ES pazīst, uzklausa un ņem vērā noteica to, ka uzvarot atklātā konkursā uz zinātnes atašeja amata vietu Briselē arī toreiz nepieņēmu citu ļoti labu darba piedāvājumu tepat Latvijā privātajā sektorā. Bet viena un jaunības maksimālisma pilna devos uz Briseli iekarot, pierādīt un cīnīties.

Noteikti man pretstats brīvībai ir valsts pārvalde. Tas no personīgās pieredzes. It kā jau loģiski ierēdniecība tomēr ir dienests un dienests noteikti nozīmē brīvības ierobežošanu. Bet tas, ko es cenšos pateikt – ir tik liela daļa Latvijas ierēdniecības, kuri it kā ir nodevuši ierēdņa zvērestu “Gods kalpot Latvijai!”, bet tajā pašā laikā ikdienā to nedara. Viņi nekalpo Latvijai, bet sev. Savām mazajām, lišķīgajām iegribām un vēlmēm dabūt naudu, kaut ko ietekmēt, varbūt tikt pie varas. Uzreiz atvainojos visiem tiem civildienesta pārstāvjiem, kuri strādā par ideju un vēlmi uzlabot demokrātiju mūsu valstī un visu pilsoņu labklājību. Lai cik banāli šīs lietas neizklausītos, bet arī tā ir brīvība. Brīvība un demokrātija ir cieši saistītas vērtības, kuras tomēr viena otru ierobežo.
 
Es sevi uzskatu par ļoti brīvu un drosmīgu cilvēku, jau gadiem paužu savus uzskatus neslēpjoties un godprātīgi izturos pret sevi, dzīvi un darbu. Mani arī pārāk nesatrauc tas, ka valsts manu darbu tās interesēs nenovērtē un tagad man darba nav. Es zinu, ka šajā gadījumā valsts nav cilvēki, bet tikai pāris uz vienas rokas pirkstiem saskaitāmi indivīdi/ierēdņi, kuriem liekas, ka viņi ir vara un līdz ar to var darīt, kā ienāk prātā. Es zinu, ka man nekas nevienam nav jāpierādā, bet es nevēlos pieļaut, ka manu brīvību šajā zemā ierobežo pāris indivīdi, kuriem ir iespējas ietekmēt un pieņemt lēmumus it kā mūsu visu interesēs, bet pilnīgi bez atbildības un accountability. Noslēgumā – brīvība man nozīmē respektēt sevi un citus un neierobežot viņu brīvību, dzīvot godprātīgi un kalpot Latvijai!

Leave a Reply

